dijous, 16 de març del 2017

La conquesta de l'Everest-IV

Relatada pel «sherpa» Tensing «El Tigre»






Quan vam sortir del campament novè, el divendres 29 de maig al matí, jo estava decidit a arribar al cim de l'Everest en aquesta jornada. Recordo que vaig pensar: «Desitjo trepitjar el cim, encara que em costi la vida.» No tenia por de morir aquest dia. Partim d'hora, i en tot el camí, des del campament novè fins al cim, ens alternem el meu company i jo. Unes vegades anava ell davant i altres jo. L'home que va darrere en les escalades té una missió difícial, tant en pujar som a baixar. És l'«àncora». El que va davant talla els graons i obre el camí.

Portava jo a la butxaca quatre banderes. Quan estàvem al campament quart, el coronel Hunt em va donar tres banderes: la d'Anglaterra, la del Nepal i la de les Nacions Unides. Em va encarregar que les posés a la terra més alta del món. «Aquestes tres banderes estan a cura de vostè em va dir. Quan vostè i Hillary arribin al cim, les col·loca en la part més alta. Estic segur que vostès dos aconseguiran arribar al cim.» Llavors li vaig dir al coronel que jo portava una bandera de l'Índia amb mi, i que m'agradaria plantar-la en la cimera amb les altres tres. Havia de demanar permís al coronel Hunt, en la seva qualitat de cap de l'expedició. Em va contestar: «Per descomptat. M'alegra molt saber que ha portat a vostè una bandera índia.»

Arribem gairebé junts
Després d'una hora de marxa constant, creuem el vessant meridional i vam començar a enfilar per la banda oest, on havíem de escalar un pendent rocos. Va ser lent i difícil. Una vegada que haguéssim salvat aquesta muralla de roques, no hi havia res que impedís la nostra pujada al cim. Tan sols un pronunciat pendent cobert de neu, que es feia més suau, menys pronunciat, a l'aproximar-se a la mateixa cimera. Els últims 20 o 25 metres d'ascens no eren molt perillosos. I arribem així la petita i llisa cimera gairebé junts.


Durant el trajecte final, en els últims 15 metres, Hillary i jo ens desplaçàvem amb una separació d'uns 6 metres. anàvem lligats amb una corda. La major part del temps, la corda anava fluixa, però en els terrenys perillosos la manteníem tirant. Aquesta corda era un símbol. Ens lligava i mantenia junts. Un no es podia moure sense l'altre. No érem dos individus, sinó un equip. Se m'ha preguntat moltes vegades, «¿qui va ser el primer?» Quan estàvem arribant al cim, jo ​​pensava en «qui seria el primer?». Estic també segur que a Hillary li passava el mateix. L'escalada acapara tota l'atenció. Hi ha moltes més coses que preocupar-se. Què importa si jo vaig aconseguir el cim primer o si va ser Hillary? El nostre pensament principal era aconseguir arribar els dos. Havíem de fer-ho junts. Un sol no podia aconseguir-ho. Si hi hagués hagut una distància de 300 o 400 metres entre els dos, aleshores podríem assegurar que havia estat el primer a arribar. Però, fins i tot llavors, només l'home que fos darrere d'aquell podria confirmar la distància real entre tots dos.



Un pacte esportiu
Quan vam tornar a Katmandu, vam veure que s'havia produït una controvèrsia. Hillary i jo vam parlar al coronel Hunt sobre aquesta qüestió. Tots estàvem d'acord que aquesta xerrameca era infantil. De manera que vam fer un pacte, i cada un de nosaltres el va signar al despatx del primer ministre del Nepal. Cada un va signar la seva pròpia declaració. Jo tinc una còpia de la de Hillary:

«Katmandu, 22 de juny de 1953.» El 29 de maig, Tensing «xerpa» i jo vam sortir del nostre campament d'altura, a la muntanya Everest, per intentar l'ascens al cim. Segons enfilàvem cap al cim Sud, alternàvem al cap, primer un i després l'altre. Creuem el cim Sud i vam recórrer la vora del cim. Arribem aquesta gairebé junts. »Ens vam abraçar l'un a l'altre plens de goig pel nostre èxit; després, jo vaig fer fotografies de Tensing, que mantenia en alt orgullosament les banderes d'Anglaterra, Nepal, les Nacions Unides i l'Índia. (Signat.) E. P. Hillary. »

Hi ha una altra còpia com aquesta, en anglès, signada per mi. De tal manera, nosaltres no participarem en cap discussió respecte a aquest punt. A l'abraçar-nos, recordo que li vaig dir a Hillary: «Ho hem fet.» Però no em podia sentir. Teníem posades les nostres caretes d'oxigen.

Gratitud a Déu
El meu primer sentiment, en coronar el cim, va ser de gratitud cap a Déu, que, després que jo havia fracassat sis vegades, m'havia beneït i m'havia concedit el veure complert el desig que albergava durant tant de temps. Vaig col·locar al cim les ofrenes a Déu. Les havia portat amb mi. Aquest ritu està d'acord amb la meva religió. Tant la meva dona com jo, som budistes. No vaig poder agenollar a causa de les meves robes i equip, Però vaig oferir una pregària en silenci.


Les ofrenes eren galetes, caramels i un petit llapis blau. La meva filla menor, Nema, m'ho havia donat abans d'abandonar la llar. Em va demanar que el col·loqués a dalt de la muntanya, com a ofrena seva. Era un llapis blau corrent, ni tan sols llarg, però un dels seus més preciosos tresors. A l'col·locar-lo, l'hi vaig mostrar a Hillary. Em va dedicar un ampli somriure, amb la qual va voler significar que m'havia comprès. Després, vaig treure les banderes, que tenia col·locades en un tros de corda, de més d'un metre de longitud. Vaig lligar un extrem al meu destral de gel, i Hillary va fer les fotografies, mentre jo mantenia les ensenyes enlaire.

Com que havia de portar-me la destral amb mi, vaig enterrar un cap de la corda en el gel del cim i l'altre a la neu de la part de baix. Quan vam marxar d'allà, les banderes estaven descansant sobre el cim.

«Parts trencades d'un mapa»
Estava molt assedegat. Vaig treure un got per beure aigua, però em vaig trobar que el dipòsit s'havia congelat en el termo. De manera que no vaig poder apagar la meva set. Em vaig menjar unes galetes, i vaig oferir alguna a Hillary. Portava jo un mocador vermell al coll; que m'havia regalat l'any anterior el meu gran amic Lambert (el cap de l'expedició suïssa de 1962). Feia gairebé justament un any, el 28 de maig, que m'havia donat el mocador, quan els dos estàvem a 8.500 metres d'altura, en aquests mateixos paratges. Jo l'havia portat des Daryliing, en començar a pujar la muntanya. Quan  era al cim, vaig recordar-me d'ell, de Lambert, i vaig sentir com si estigués amb mi. Em trobava completament bé a la cimera. La meva ment estava absolutament neta. No em sentia cansat, i sí alegrat. Era una sensació claríssima. A baix, tots els pujols i muntanyes em semblaven com déus i deesses.

Les planes llunyanes semblaven parts trencades d'un mapa. Només dos o tres persones poden romandre en peu sobre el «Teulada del Món», si es talla gel per fer una petita esplanada. Vuit o deu metres més avall, hi ha el suficient espai llis perquè dormin dues persones. Allà, es podria muntar una tenda. La cimera de l'Everest és llisa d'una banda i pendent per l'altre. Hi ha neu sobre el costat nord, roques al sud i est, i roques cobertes de neu a l'oest. Vam romandre al cim poc més de quinze minuts. Vam tenir la sort que no fes vent fort, que podria haver-nos fet caure.El meu pensament immediat va ser el de com podríem baixar amb seguretat.

El descens, més difícil que l'escalada
En el descens des del cim jo anava darrere d'Hillary El seguia mentre mantenia la corda tirant, i la meva decisió ferma era que baixés amb seguretat. He de dir que el descens va ser més difícil que l'escalada, i més perillós. Si un de nosaltres relliscava, hauria caigut a la glacera de Kangshung, no hauria quedat ni rastre d'ell. Per descomptat vam trigar menys a baixar, però necessitàvem més «husier» (paraula índia que significa cura, precaució). . . . . Quan vam arribar al campament novè, el meu primer pensament va ser: «Gràcies a Déu, ens hem lliurat d'un accident, i si fins ara no n'hi ha hagut, confio que no hi haurà cap al futur.»

Jo havia pregat a Déu en tot moment, i Ell em va salvar. Al campament novè, Hillary i jo no teníem ganes de parlar. Vam atendre a les nostres pròpies coses, i ens hi vam deturar mitja hora. Liqüem aigua de neu per fer suc de llimona. A l'abandonar-lo, vam agafar només els nostres sacs de dormir i deixem tota la resta a les tendes. Des d'aquest campament fins al vuitè, on pernoctem, la cosa va ser fàcil. Precisament, en arribar sobre el campament vuitè, on els nostres companys podien veure'ns, vaig aixecar el braç amb la mà i el polze cap amunt. Noyce i Lowe ens van veure, i les seves cares es van il·luminar d'alegria. En apropar-nos, Lowe va venir al nostre encontre, i va escalar uns cent metres per portar-nos te i cafè. Quinze metres més avall, ens trobem a Noyce, que ens portava també te. Però aquesta beguda feia olor de parafina. Pel que sembla, havia estat feta a corre-cuita. No obstant això, vaig pensar, que si aquest cavaller s'havia pres tanta feina per portar-lo, jo havia d'assaborir i gaudir amb aquell te, sense importar-me res quina olor feia .



La Vanguardia-09-07-1953




L'atac nord-americà de Doolittle contra el Japó va canviar el corrent de la Segona Guerra Mundial

Fa 80 anys: el Doolittle Raid va marcar el dia que sabíem que podríem guanyar la Segona Guerra Mundial. Com a patriòtic nord-americà, durant...