dimarts, 14 de març del 2017

La conquesta del Everest-II

                  Relatada pel «sherpa» Tensing «El Tigre»





Preparatius per als assalts definitius al cim
En l'alpinisme, un cop que s'arriba a la muntanya  començes a enfilar-te, excepte a l'Himàlaia i especialment en Chomo Lung-Ma, l'Everest. Els grans pics són tan alts que cal passar prop de tres setmanes per acostumar-se a respirar l'aire a sis i set mil metres d'altura. Per sobre d'aquestes altituds es perd pes i s'aprima, i algunes vegades és difícil pensar amb claredat. També s'experimenta una terrible set. Aigua de llimona i sucre barrejats va ser l'aliment que em va ajudar a resistir després de pujar a més de 8.000 metres .El aigua de la neu em donava mal de panxa, per això, tots els expedicionaris vam beure tanta aigua de llimona que la nostra empresa podria haver estat cridada «l'expedició del suc de llimona».

Troncs per ponts
Com he dit anteriorment hi va haver algunes friccions en començar l'expedició, especialment entre els seus organitzadors i els «xerpes», però aquests, al cap i a la fi i en arribar a Thyangboche, semblaven contents amb tots els preparatius i arranjaments que es van fer, no hi va haver més incidents. Va ser en aquesta localitat on es van realitzar proves d'escalada per comprovar la preparació dels muntanyencs. Després de passar prop d'un mes allà, on ens ensinistrem i aclimatamos, arribem al campament-base cap al 21 d'abril. Abans d'arribar a aquest campament, vaig escriure una carta a la meva dona per a "dir-li que em trobava completament preparat i decidit a intentar un assalt afortunat. També vaig dir això mateix en una altra carta a Mitra Bahu, un amic meu, periodista a Daryiling. El 15 de maig, tots estàvem ja al campament quart, a més de 7.000 metres d'altura. La ruta allà és difícil. No hi sol haver allaus, però sí «seracs» (mena de formacions irregulars de gel, com les dents d'una serra, formades per profundes fondaries). en Thyangboche, vaig suggerir la conveniència de dur amb nosaltres troncs o fustes de tres a cinc metres de longitud, per preparar ponts en el nostre camí. Parlava per la meva pròpia experiència amb els suïssos, que van portar i van utilitzar prop de vint troncs d'aquest tipus. Hillary va dir que ja portàvem un pont d'alumini, i que amb això n'hi hauria prou. Jo vaig protestar i vaig dir que necessitaríem molts ponts en la nostra ruta, per la qual cosa havíem de dur bastants troncs. Els organitzadors varen estudiar la despesa d'aquest transport ( es necessiten tres portadors per portar un tronc). Finalment, van accedir.

Evans i Hunt es trobaven al campament tercer. Hillary i jo varem pujar fins al quart i vam tornar en el mateix dia, en una mena d'assaig d'escalada en que varem fer servir els equips d'oxigen. Aquell matí em sentia molt bé i ple d'esperances d'aconseguir arribar al cim. Des d'aquell moment em vaig cuidar molt per mantenir-me en forma i conservar la meva salut. No volia que res fes malbé les nostres perspectives d'èxit. Des del campament-base, cada membre de l'expedició, inclòs jo, prenem al nostre càrrec 10 «xerpes». Amb ells portem aprovisionaments al campament segon, on ens vam aturar per pernoctar, i l'endemà vam seguir fins al campament tercer. En la mateixa jornada vam tornar al camp-base, després d'haver deixat els nostres dipòsits en els altres campaments.




Teasing salva la vida a Hillary
Ja he dit que l'abundància de «seracs» feia molt difícil i perillosa la ruta al campament quart. Un dia, quan Hillary i jo tornàvem del campament segon, el meu company va relliscar i va caure més de cinc metres. Va començar a cridar: «Tensing! -Tensing! ». Jo mantenia la corda tirant, i vaig aconseguir treure'l d'allà. M'ho va agrair efusivament i em va dir: «Shabash Tensing» (ben fet, Tensing). Poc després, ja a la nostra base, Hillary va referir el que ha passat als altres membres de l'expedició: «Sense Tensing -va dir-, jo hagués acabat avui.» Hillary va ser el primer a arribar al campament quart. Quan jo vaig entrar vaig fer observar als membres de l'expedició que hi havia estat el campament suís i que havia d'haver-hi moltes conserves alimentàries i uns quants tubs d'oxigen que devien estar amagats sota la superfície del gel. Vaig començar a cavar, i, efectivament, van aparèixer aliments i tubs d'oxigen en gran quantitat. Vaig treure un paquet de llimona en pols, d'entre els enterrats subministraments suïssos, i tothom es va mostrar d'acord que feien una beguda excel·lent. Jo estava molt assedegat, i vaig beure aigua de llimona fins que em vaig quedar satisfet. Els expedicionaris es van mostrar molt contents d'aquest descobriment i van decidir transportar menys quantitat dels seus propis subministraments que serien reemplaçats pels suïssos. En la mateixa jornada, vaig baixar una altra vegada al camp-base. Hillary i jo solíem ser i els encarregats d'aquests viatges, en els quals assajàvem rutes i els nostres aparells d'oxigen. El campament quart era el camp avançat de la base, situat a 3.000 metres més amunt que el de Thyangboche. Una de les tasques confiades a la meva responsabilitat, era la d'assegurar-me que els «xerpes» portaven els seus farsells en forma ordenada de un un campament a un altre. Quan ell número quatre va estar completament proveït de tot el necessari començar els preparatius per a l'assalt final.


Un desengany comprensible. Es va discutir aquesta qüestió, i es va decidir que Evans i Bourdillon efectuarien un reconeixament del cim meridional de la muntanya, equipats amb aparells d'oxigen tancat. Allà, al cim, havien d'estudiar les possibilitats d'un assalt final per aquella direcció, i, si en realitat existien, havien de seguir endavant i fer un intent. Al mateix temps, es va acordar que Hillary i jo seguiríem als dos anteriors amb equips d'oxigen de circuit obert, després que haguessin transcorregut 24 hores desde la sortida dels primers M'han dit que un diari ha publicat una informació en la que es deia que jo havia tingut «un desengany comprensible», en donar a Evans i Bourdillon la primera oportunitat d'assaltar el cim. Si, tal notícia va procedir de  un periodista que va acompanyar a l'expedició, he de dir que jo havia assenyalat ja al coronel Hunt, a Kàtmandu, que algunes declaracions relatives a la meva persona eren «grollerament incorrectes». Per exemple, tinc entès que aquest cavaller va informar que jo em trobava indisposat a la glacera de l'Jumbu la vigília del meu viatge al meu poble natal. Em va sorprendre la notícia, perquè em trobava perfectament. Més aviat va ser ell - l'informador - que va caure malalt. «Poc importa qui arribi el primer» Mai em vaig desanimar perquè ens incloguessin en la, segona parella, d'assalt. El meu interès es va concentrar sempre en la conquesta del-Chomo Lung-Ma, i qualsevol membre de la expedició. podia fer-ho. Poc importa, qui, arribi allà el primer, i, per la meva banda, m'oposo a qualsevol suggeriment que es faci o s'hagi fet de que jo no m'adonava que Bourdillon i Evans anaven a intentar la conquesta abans que nosaltres. Quan aquests dos escaladors van baixar, jo vaig pujar uns, centenars de metres, amb te i aigua, per sortir al seu encontre. Els vaig treure les caretes d'oxigen i els vaig donar aigua de llimona. Tots dos es van beure gairebé, dos quarts. Després, vaig preguntar a Evans com estava la ruta des del cim sud. Em va dir: -Tensing, confio que vostès dos arribin al cim, però és una ruta difícil i trigaran de quatre a cinc hores. Vaig insistir en la meva pregunta, i li vaig dir al doctor Evans que que em parlés amb franquesa al que em va replicar: Puc dir-li, Tensing, que no necessitarà venir a l'Everest de nou l'any que  ve. Poden aconseguir aquest cop l'èxit - va afegir - si el temps ho permet, per descomptat. Però siguin previnguts i tractin d'evitar accidents. El mateix dia, el coronel Hunt i el «xerpa-Dawa Nangyal van pujar un poc mes allà del lloc en què els suïssos van instal·lar el seu campament 7. ° una mica més amunt de l'emplaçament de l' 8- ° de la nostra expedició, a uns 8.400'metros. L'objecte de la seva ascensió va ser el de portar-hi tendes, equips, queviures i altres proveïments que Hillary i jo necessitaríem en el nostre intent. Hunt i Dawa no van poder arribar fins al campament 9. ° i el primer estava terriblement esgotat. Per aquesta raó, vaig ascendir a prop de 65 metres per sobre del campament 8, i vaig ajudar al coronel Hunt a baixar. En el seu descens, aquest i el «Sherpa» Dawa van mancar d'oxigen, porqe | havien deixat els seus cilindres d'aprovisionament-del gas, juntament amb altres coses, en un dipòsit subterrani. Un bon planejament Tot això és ja prou per demostrar que l'escalada d'una muntanya no és qüestió ni empresa per a un home sol- L'expedició suïssa de 1952, en la qual jo també hi vaig participar, era bona, però crec que el planejament del coronel Hunt , a estil castrense, ha estat millor. La fase d'ensinistrament en Thyangboche va ser convenient, justament el que necessitàvem. El mètode de fer ascensions de reconeixement, en grups de 8 o 10, va demostrar ser molt eficaç. Aquest llarg període d'aclimatació assenyala la forma típica del coronel Hunt de preparar l'expedició. Però, encara que els mètodes militars del coronel, hagin estat molt bons, just és reconèixer que l'expedició es va beneficiar també amb l'experiència de l'anterior dels suïssos, com ho prova el fet que es va estudiar la ruta que aquests havien seguit, es va decidir utilitzar troncs com ponts i es van aprofitar les provisions que els suïssos havien dipositat en la glacera del Jumbu. A més, els xerpes, que van estar amb els suïssos i després es van unir a l'equip, del coronel Hunt, tenien també l'avantatge de l'experiència adquirida i del coneixement del camí. En resum, els preparatius suïssos van ser bons, però van començar a escalar gairebé des de Katmandú, i això evidentment, va esgotar als escaladors. .


La Vanguardia-07-07-1953



L'atac nord-americà de Doolittle contra el Japó va canviar el corrent de la Segona Guerra Mundial

Fa 80 anys: el Doolittle Raid va marcar el dia que sabíem que podríem guanyar la Segona Guerra Mundial. Com a patriòtic nord-americà, durant...