divendres, 17 de març del 2017

La conquesta de l'Everest-V



                   Relatada pel «sherpa» Tensing «El Tigre»



Història d'una vocació i elogi de tots els expedicionaris

No puc dir si tornaré a fer més escalades a gran altura, però sí que la meva dona no és partidària de veurem de nou pujant a altes muntanyes. Després d'acabar l'expedició i abans d'anar a Londres, vaig anar a veure a la meva mare, que sempre ha estat preocupada pel seu únic fill. A ella tampoc li agrada la idea que torni a fer escalades. Però mai se sap el que ens reserva el futur. La meva primera tasca, quan torni de Londres i em vegi lliure de totes aquestes recepcions, serà la de fer-me càrrec, com a director, d'una Escola de Escaladors, que es proposa crear el Govern de Bengala occidental, en Daryiling. Ansio ensenyar a tots els joves de l'Índia que vulguin ser muntanyencs.

«Jo era un noi pobre»
Què m'ha impulsat a pujar a les muntanyes, especialment al Chomo Lung Ma? (Everest). En primer lloc, nosaltres podem veure les muntanyes des del meu poble natal de Tami, al districte de Solo Jumbu, una província «xerpa». Allà es troba la glacera de Jumbu. El meu pare tenia moltíssims «iacs» (bous de l'Índia), i jo acostumava a seguir-muntanya amunt, posem fins als 5.000 metres gairebé d'altura. Llavors és quan veia de debò els grans pics, i l'Everest. El meu pare acostumava a assenyalar-lo, i deia: «Aquest és el Chomo Lung Ma» i jo pensava el divertit que seria poder pujar al seu cim. Jo era un noi pobre en Jumbu i tots els que m'envoltaven també eren pobres. Al nostre poble no hi havia escola, per la qual cosa no vaig tenir mai ocasió d'aprendre a llegir i escriure. M'hagués agradat tenir oportunitat de fer-ho. Ara, envio al col·legi als meus dos fills. i és possible que, quan torni al meu país, disposi de més temps i pugui estudiar. El 1933, molts dels homes del nostre poble van marxar a Daryilíng. Quan van tornar, molts d'ells van parlar de les expedicions de muntanyencs, amb les que havien treballat com a portadors a grans altures. Jo els escoltava amb molt d'interès. Dos anys després, vaig tornar a sentir parlar que buscaven «xerpes» en Daryilíng per a una expedició a l'Himàlaia. En aquesta ocasió, vaig considerar que ja tenia prou edat, i vaig sortir de Tami cap Dáryiling, on vaig trobar a Eric Shipton, aue estava organitzant un grup. Quan Shipton va començar a escollir els« xerpes », jo em vaig apartar a un costat, doncs era molt jove i creia que no seria triat, encara que albergava l'esperança que em deixessin anar amb ells com a ajudant. Però Shipton em va trucar. els altres «xerpes» i els escaladors van dir: no, és massa jove ». malgrat tot, Shipton em va permetre unir-me a ells, i vaig passar a formar part del grup.




"Ningú m'ensenyava a escalar»
Naturalment, aquella vegada no vaig pujar molt, i només em van encarregar alguns petits treballs. Per fortuna, aquesta primera expedició meva anava a l'Everest, encara que només en actitud de reconeixement, Amb el temps, vaig estar molt ben considerat en el grup de Shipton. A mi m'agradava treballar amb ells, i a ells els agradava jo. En totes les expedicions que van seguir a aquesta, vaig vigilar als altres amb molta cura. Ningú m'ensenyava a escalar. Si vaig aprendre va ser per l'experiència adquirida en cada expedició. Vaig aprendre així el que cal fer i el que no s'ha de fer; i aviat vaig saber a quins escaladors havia d'observar. Aquestes expedicions em van donar experiència, però només en la vella ruta del nord. Després de la guerra, vaig començar a adquirir pràctica én la ruta sud. Si em demanen que les compari, diré que hi ha moltes zones perilloses en la ruta nord. Per aquest camí, des del campament 3r al 4t, hi ha força perill a causa de les allaus; i, a sota del cim, cal salvar una cornisa molt difícil. Per sobre d'aquesta, hi ha roques en què només pot un subjectar-se amb les mans, encara que amb gran dificultat i poca seguretat. L'ascensió és, doncs, molt difícil. Cal posar el palmell de la mà i lliscar els dits en les esquerdes de les roques ..., quan es troben. A la ruta sud, des del campament base al nombre 3, a la glacera de Jumbu, hi ha fissures i avencs que estan canviant constantment de posició. Aquesta circumstància fa molt difícil el  travessar-les, i s'han d'utilitzar cordes per passar sobre elles. Des del campament 3r al 4t, la marxa és bastant fàcil; però des del campament 5. ° al Pas Meridional augmenta considerablement el perill, tant per la ruta directa de les roques com per la més llarga de la glacera.

L'expedició suïssa
Abans de l'arribada dels vents monsons, en l'última expedició suïssa i en la seva primera escalada, seguim la ruta directa, que condueix de dret a la roca coberta de gel. L'escalada cal fer-la en un sol dia, perquè allà no hi ha bon lloc per establir un campament sobre la marxa. Això suposa un canvi molt ràpid d'altitud, que sol fer emmalaltir als muntanyencs. Després del monsó, els suïssos varen seguir l'altra ruta, la de la glacera. El seu objectiu era aixecar rutes dels accessos més fàcils. Si no hi ha neu fresca , aquesta ruta és més fàcil i còmoda, perquè, al llarg de la mateixa, es poden establir dos campaments. Els anglesos van aprofitar aquests llocs per establir els seus campaments 6. ° i 7. ° Però si ha caigut neu fresca a les vessants del Lhotse, l'esmentada ruta es converteix en un camí perillós. I si la neu arriba a molta alçada, es produeixen de seguida tremendes allaus.





Elogi de tots els expedicionarios
La majoria de la gent s'interessa menys pels problemes que cal vèncer per pujar fins al cim que del fet que l'hàgim conquerit. I a la tornada de la expedició, s'ha prestat molta més atenció a Hillary, al coronel Hunt, cap de l'expedició, i al meu. Semblava aue se'ns havia de felicitar especialment per l'èxit de l'expedició, com si aquest èxit hagués depès només de nosaltres. No s'ha d'oblidar l'important treball realitzat pels altres. Per exemple, fixem-nos en el cas del comandant Wylie, que entén la nostra llengua, que parla i comprèn el nepalès. Com haurien pogut els «xerpes» seguir endavant sense ell? Tots els membres de l'expedició d'aquest any eren molt bons escaladors. "Des del punt de vista tècnic, Westmacott i el doctor Evens figuraven entre els millors. Potser d'aquí a sis mesos ens hagin oblidat a tots nosaltres. Això no em preocupa. Jo he desitjat durant trenta anys realitzar alguna cosa, i Déu m'ho ha concedit ; he pujat al cim.

La Vanguardia-10-07-1953


L'atac nord-americà de Doolittle contra el Japó va canviar el corrent de la Segona Guerra Mundial

Fa 80 anys: el Doolittle Raid va marcar el dia que sabíem que podríem guanyar la Segona Guerra Mundial. Com a patriòtic nord-americà, durant...