dilluns, 13 de març del 2017

La conquesta del Everest-I

             Relatada pel «sherpa» Tensing «El Tigre»


Al setè intent.

Quan, per fi, vaig trepitjar el cim del Chomo Lung Ma (muntanya Everest), vaig dipositar allà bescuits i dolços en senyal de gratitud als déus, que m'havien concedit l'èxit després de sis fracassos. Cap home ha tractat de descobrir l'Everest amb més freqüència que jo. Sé que el meu poble no sent el mateix desig d'escalar les muntanyes que els d'Occident, però el que a mi i a la muntanya Everest es refereix era una qüestió diferent. Des de petit, alguna cosa em deia que jo havia de pujar a aquest cim, tan alt (8.884 metres), que només els esperits poden ser-hi i tenir-hi el seu estatge, i potser també el «yeti», al qual els occidentals anomenen «l'abominable home de les neus ».

Aquest cop no he vist les seves petjades a la cimera, que tantes vegades vaig poder observar a menor altura en altres ocasions. Les vaig buscar, perquè ha de viure en algun lloc i ningú ha trobat la seva cova, però les seves enormes petjades sobre la neu s'han vist per on ha passat. És possible que la muntanya sigui massa alta fins i tot per a ell. Ara que tot ha passat, ara que he aconseguit l'ambició de la meva vida, no puc menys de pensar en les vegades que he lluitat amb la muntanya fins a ser derrotat pel cansament, el fred o la neu portada pel monsó.

Dic "jo" en aquest relat tot i que sempre he participat en expedicions britàniques o suïsses. Però dic només «jo» perquè per a mi el pujar a la muntanya era una cosa personal. Mai oblidaré als meus companys Raymond Lambert, el gran alpinista suís, i Edmund Hillary, amb el qual vaig trepitjar el cim, així com tots els altres. Són com els meus propis germans per a mi. No puc estar content de que s'hagi parlat tant sobre qui va ser el primer a arribar al cim de l'Everest. Què importa qui va ser el primer dels dos? Jo no penso en això, ja que la meva única ambició era escalar la muntanya, i això és el que vaig fer. Però, en vista del gran interès que ha despertat aquesta qüestió, més endavant referiré els últims passos que vam donar per arribar al cim. Aquesta qüestió no canvia necessàriament el fet que nosaltres hàgim conquerit la muntanya junts. Primerament he de relatar com vaig passar a formar part d'aquesta expedició. Com saben, sóc un experimentat escalador a l'Himàlaia. Vaig néixer molt a prop de l'Everest, al poblet de Tame. Tenia vint anys, i em trobava en Daryilíng, quan el gran escalador anglès Eric Shipton es trobava allà per contractar «xerpes». Així vaig arribar a ser portador en la seva expedició de 1935. Shipton no anava a escalar la muntanya, sinó a comprovar si podia escalar des del costat nord. Així, doncs, l'expedició Shipton va ser de reconeixement.



Ascensions de tempteig
A l'any següent vaig tornar a l'Everest amb una altra expedició britànica, i el 1938 vaig aconseguir arribar a una altura de prop de 8.000 metres. No solament he escalat l'Everest, sinó que he estat guia d'expedicions que van passar dels 8.200 metres d'altura en altres muntanyes. Aquestes escalades les vaig realitzar amb expedicions procedents de Suïssa, França i Itàlia. Durant la guerra vaig ser navegador i instructor d'esquiadors. Si sóc un bon esquiador es deu principalment al fet que no sóc alt ni tinc greixos. Però encara que m'agradaven aquestes ascensions i la forma en què els escaladors suïssos i francesos em tractaven, per a mi no eren, en el fons, més que la preparació per a la conquesta de l'Everest. Per experiència sabia que necessitava aprendre tot el que pogués en altres muntanyes per tenir experiència i coneixements, per tal de vèncer a la més alta de totes. Al desembre de 1952 vaig començar a rebre ofertes britàniques per unir-me a aquesta expedició.

La meva resposta va ser «no» a tres oferiments seguits, perquè llavors no em trobava en condicions. La meva debilitat es devia a l'esgotament que es va produir en el meu organisme com a conseqüència de la segona expedició suïssa, el 1952, i també al fet que vaig ser atacat per la malària, durant la meva estada a Katmandu, en els mesos de novembre i desembre del mateix any. En aquella ocasió vaig estar deu dies a l'Hospital de Patna (Binar) i vaig perdre més de deu quilograms. Quan vaig rebre la quarta oferta britànica em trobava en Daryiling, i em va interessar. En aquells dies també havia rebut ofertes d'expedicions de nacionalitat suïssa, francesa i japonesa; però la senyora Henderson, de l'Himalayan Club de Daryiling, que facilita els «xerpes» a gairebé totes les expedicions a l'Himàlaia, em va desanimar a acceptar aquestes últimes ofertes. La senyora Henderson em va suggerir que em unís a l'expedició britànica, i va recolzar la seva idea perquè l'expedició procedia de la seva pàtria. Els anglesos em van oferir 300 rupies al mes com a salari (unes 3.000 pessetes); però em va causar desil·lusió el que no em fessin membre del Club Alpí, com m'havien fet els suïssos en la vigília de la seva expedició de 1952. Al meu entendre, el de les 300 rupies era el de menys.


Hi havia una ocasió de tornar a intentar la conquesta de l'Everest i vaig decidir aprofitar-la. Físicament em trobava encara feble quan vaig sortir amb l'expedició anglesa; però després de la jornada fins Namche Bazar em vaig trobar millor. Vaig portar amb mi vint «xerpes» de Daryiling, als quals vaig acompanyar amb tren fins a Raxaul, i després vaig anar caminant amb ells des Bhimpedi fins Katmandu. Quan vam arribar a aquesta ciutat es va produir el primer d'una sèrie d'incidents. No és el meu desig donar-los massa importància, però potser penséssim massa en la forma en què altres expedicions arreglaven les seves coses. Els pobles diferents tenen també costums i mètodes diferents. En Katmandu els mètodes d'organització no eren els que nosaltres haguéssim desitjat. Alguns «xerpes» van dir que «no se'ls tractava en la forma escaient». Tant a ells com a mi se'ns va allotjar en un garatge, cosa que no em va agradar i em va fer dir als anglesos: «Molt bé, vostès segueixin amb els seus preparatius, però jo me'n vaig a un hotel que conec en aquesta ciutat.» després em van oferir una habitació separada, i als altres «xerpes» els van dir que era solament qüestió d'un dia, ja que al següent sortiríem tots per Bhatgaon. Hi va haver queixes que els «xerpes» havien embrutat la carretera que passa davant del garatge, al que jo vaig contestar que amb aquesta classe d'allotjaments, «què es podia esperar?» Consignar uns fets no és criticar. No esmento aquestes coses per criticar els anglesos, sinó per demostrar el que pot passar en expedicions en què qüestions sense importància es converteixen en problema. Per exemple, no se'ns va donar sac de dormir fins Bhatgaon, i no se'ns van prometre sabates fins Namche Bazar.

Els britànics van dir que no pensaven utilitzar res de l'equip de l'expedició fins a arribar a aquesta localitat. Tampoc se'ns van donar botes per al viatge fins Namche Bazar. «Nosaltres tenim els nostres propis mitjans», van dir els organitzadors. Els «xerpes» no podien menys de recordar que els suïssos ens van donar tot el que vam voler i necessitem, des del començament. Jo he recorregut gairebé tot el meu país i he estat amb molts estrangers. Per això comprenc aquestes coses. Però els «xerpes» van començar a queixar-se des de Katmandu. Deien: «Si haguéssim sabut això no hauríem vingut.» Els vaig dir que ja havíem fet part del camí, i que les coses millorarien a Namche Bazar. Quan vam arribar a Thyangboche els anglesos ens van facilitar robes, botes i altres equips, però van advertir que tot el que es lliurava havia de ser retornat en acabar l'expedició. Jo li vaig dir al cap de la mateixa, el coronel Hunt, que els «xerpes» sempre s'havien quedat amb l'equip seu, des que van participar en la primera expedició a l'Everest, i que temia per l'èxit de l'empresa si insistia que es tornés l'equip entregat, i li vaig demanar que discutís l'assumpte directament amb els «xerpes». «Si insisteix vostè en què se li retorni l'equip personal - li vaig dir-, no ha d'esperar èxit  aquest any.» Com havia previst, els «xerpes» es van negar a pujar a la muntanya si se'ls obligava a retornar el seu equip. Es va resoldre l'assumpte dient que els anglesos desitjaven regalar l'equip personal als «xerpes», al final de l'expedició, com a recompensa pel seu bon treball.

Un que ens abandona.
En Thyangboche vam perdre un home, el meu ajudant Pasang Phutar, que ens va abandonar perquè no li agradaven ni els aliments ni la roba. En altres ocasions també alguns «xerpes» van voler abandonar-nos, però vaig aconseguir convèncer-los perquè. romanguessin amb nosaltres. Els vaig dir: «No us desanimeu; l'Everest es troba al nostre abast. Anem a conquerir-lo. Després jo sabré com fer anar la situació. Els xerpes van contestar:« Ahh Oha », que vol dir« molt bé »; Després d'aquestes manifestacions no tot anava «Ahh Oha» .Al realitzar les primeres proves d'ascensió es va demanar als portadors que portessin uns 30 quilos de pes cada un, però ells es van oposar. Vaig suggerir llavors que la càrrega es reduís a 25 quilos, i així es va aprovar. Després es van produir alguns incidents en relació amb el menjar. Els membres britànics s'alimentaven amb queviures en conserva; però per a l'alimentació dels «xerpes» van comprar proveïments a les localitats del país. Als portadors no els va agradar l'assumpte, i es dedicaven a murmurar. La cosa es va remeiar en arribar al campament-Thyangboche. Allà l'alimentació va ser millor i igual per a tots, de manera que no hi va haver més protestas.

Trionf de la humanitat.
Suposo que aquests incidents són forçosos en aquesta classe d'expedicions, i els expilco  només per a, demostrar algunes de les dificultats amb què han d'enfrontar-se els organitzadors d'una expedició. No crec que hagin de ocultar-se, ja que només serveix  com a base per explicar coses pitjors del que són en realitat. El mateix penso que fa a la controvèrsia de si sóc nepalès o indi. Vaig néixer al Nepal i em vaig criar a l'Índia. Estimo els dos països, i aquesta és la raó per la qual vaig portar les seves banderes al cim de l'Everest. El més important és que gent de moltes nacionalitats han col·laborat i conquistat la muntanya. Això és un triomf de tota la Humanitat sobre la Natura


-La Vanguardia 05-07-1953



L'atac nord-americà de Doolittle contra el Japó va canviar el corrent de la Segona Guerra Mundial

Fa 80 anys: el Doolittle Raid va marcar el dia que sabíem que podríem guanyar la Segona Guerra Mundial. Com a patriòtic nord-americà, durant...