dimecres, 15 de març del 2017

La conquesta del Everest-III


                  Relatada pel «sherpa» Tensing «El Tigre»





Una nit a 8.400 metres d'altura
Vaig néixer al poble de Tami, a dos dies de marxa de la glacera del Jumbu. Allà viuen la meva mare i les meves germanes. La major part de la meva existència l'he passat a grans altures i, malgrat tot per a mi, malgrat aquesta circumstància, no m'ha estat fàcil acostumar-me a les enormes altituds del Chomo Lunga (Everest). Per aquesta raó, el coronel Hunt va ser molt prudent en donar a l'expedició tant de temps, als contraforts de la muntanya, perquè tots ens acostumessim a respirar l'aire més dens.

Crec que una de les principals causes del fracàs de l'expedició suïssa de l'any passat va ser que no preveure la necessitat d'aquesta aclimatació lenta. Potser es degui al fet que ells, els suïssos, han estat els primers a intentar l'ascensió pel costat sud. Anteriorment, les expedicions venien del Tibet per pujar pels vessants septentrionals de l'Everest, i havien de viatjar un mes o potser més temps per passos situats a 5.000 metres d'altura, encara més alts. D'aquesta manera, quan arribaven al Che Mo Lumbo (un altre nom aplicat a l'Everest, que vol dir «On els ocells no volen per sobre»; que també s'empra entre els naturals d'aquelles regions) estaven acostumats als climes de gran alçada i podien instal·lar-se immediatament al campament-base.

«A poc a poc, a poc a poc»

Per descomptat , també hi ha hagut altres causes. Van tenir mal temps. Déu va beneir la nostra temptativa, donant-nos bon temps. Els suïssos estaven també lliurats a la tasca de fer el mapa de la nova ruta per primera vegada. És la que va descobrir Shipton al costat sud de la muntanya, en 1951. Però els suïssos van començar l'ascensió sense haver-se aclimatat a les grans altures. Per això. el coronel Hunt va dir: «A poc a poc, a poc a poc.» i així, al final, tots ens trobàvem en magnífiques condicions a grans altituds, I ara explicaré l'última ascensió que vam realitzar, abans que Hillary i jo trepitgessim el cim.

Aquell dia - 28 maig 1953 -, Hillary i jo vam pujar fins al campament novè, acompanyats per altres  expedicionaris, Gregory i Lowe, i el «xerpa» Angnima. Era ja molt tard, i com els tres estaven una mica esgotats, van sortir cap al campament vuitè sense prestar-nos més ajuda El lloc en què s'havia establert el campament novè va ser el mateix escollit per Lambert y per mi, el 1952. En aquella ocasió , vaig decidir on hauríem d'acampar, quan tornéssim la propera vegada. Per això, a suggeriment meu, el campament novè es va establir allí, a uns 8.400 metres d'altura.

Només arribar, vaig començar a treure la neu de les roques, a fi d'establir el campament. El lloc triat es trobava en un vessant, i a Hillary i a mi ens va costar dues hores anivellar-lo, per poder plantar una tenda. Ens havíem fatigat tant, en aquesta tasca, que vam haver de descansar vint minuts abans de muntar la tenda. Després, entre els dos, la plantem. En el seu interior, Hillary va començar a provar l'equip d'oxigen, i jo em vaig dedicar a bullir neu per fer l'aigua de llimona que vaig preparar de seguida. Tots dos estàvem assedegats , i ens vam beure tres gots cadascun. Jo tenia por que el fort vent pogués portar-se la tenda, amb nosaltres dins, i immediatament vaig començar a subjectar-la, lligant la a les roques. No teníem tacs per fixar les cordes, i llavors les vaig lligar als cilindres d'oxigen que vaig enterrar a la neu.




Vigília abans de l'assalt

Després, Hillary va encendre l'estufa i va preparar cafè. Eren aproxirnadament les sis de la tarda. Després d'un temps, vam preparar sopa, peix, pa de pessic i xocolata, que va ser el nostre sopar. Durant aquest temps, vam estar liquant neu a l'estufa per fer aigua de llimona. Vaig tractar de dormir, però no ho vaig aconseguir. Estava incòmode i desvetllat, i tenia tot el cos adolorit. Algunes vegades sentia com si algú m'estigués escanyant, i respirava amb afany. Però la nostra reserva d'oxigen era limitada, i havíem de emprar-la el menys possible, tot i que, com era necessari per al nostre estat físic, utilitzem una mica d'oxigen, durant dues hores.

Llavors vam poder dormir una mica, fins a les dues de la matinada. Però després ja no vam poder dormir Seguia sentint-me intranquil. A les 3'30, em vaig aixecar i vaig encendre l'estufa per liquar més neu .Vaig preparar suc de llimona ,després vaig començar a fer cafè, i després vaig bullir més neu i vaig posar l'aigua en un termo, per utilitzar-la en la nostra escalada. Tot això ho vaig fer sense desprendre del sac de dormir. La meva experiència m'havia ensenyat que per dormir no cal treure les botes. Tota la ruta, des del campament cinquè, havia estat dormint amb les botes posades. Però Hillary es les va treure i les va deixar fora del seu sac de dormir.

Després de preparar el cafè i la llimona, em vaig aixecar i vaig preguntar al meu company si havíem de partir, per a l'assalt final. Hillary va respondre: «Anem.» Però quan va agafar les seves botes les va trobar congelades com una roca. Em va preguntar què podíem fer. Li vaig respondre: «Encendré de nou
l'estufa i calentaré les seves botes. »Jo portava les que m'havia donat l'expedició suïssa, el 1952. En realitat, tot el meu equip personal, excepte el sac de dormir, era el que m'havien donat els suïssos. Les botes de Hillary eren una massa compacta de gel, i em va costar una hora deixar-les en condicions d'us.Tensing obre la marxa Mentre treballava amb les seves botes, Hillary em va dir: «Tinc por de quedar-me congelat com Lambert.» Després vam agafar el nostre equip d'oxigen. El meu company va afegir: «Les meves botes estan fredes. Vagi davant que jo el seguiré. »Fins que vam arribar gairebé al cim sud, vaig ser jo el cap. Mes com llavors estava cansat, vaig demanar al meu company que passés al capdavant.


La ruta des del campament novè fins al cim és molt pendent i dolentíssima. Si es feia un pas en fals  podiem caure rodant fins a la glacera de Kangshung. 3.000 metres més avall. Des d'aquest punt, vam decidir rellevar a intervals d'uns 45 metres, i encarregar-nos de tallar els graons a la neu. D' aquesta manera, arribem al Cim Sud, des de la qual s'eleva el vèrtex final de l'Everest. Els cilindres d'oxigen que havíem estat utilitzant estaven ja esgotats. Els llencem. Fem una ullada cap amunt i vam discutir el que havíem de fer. Li vaig preguntar a Hillary: «Com trobes la ruta?» Va respondre: «No molt bé.» Jo vaig dir: «No està ni massa bona, ni massa dolenta. De qualsevol manera hem d'arribar allà dalt. »Difícil escalada cotinuem cap al cim. Unes vegades, Hillary anava al capdavant; altres, jo. L'home que va davant és l'encarregat de tallar els graons en el gel, però el que va darrere té al seu càrrec la difícil missió de mantenir la corda tirant. He de dir que la part més difícil de tota l'ascensió és un pas d'uns 50 metres, situat vaig entrar al campament novè i el Cim Sud. És un pas estret i molt traïdor.

Dos dies abans, al campament vuitè, se'ns va posar en guàrdia contra aquest trajecte. Ho van fer Bourdillon i Evans. Especialment aquest últim va qualificar a aquest pas de «perillós». Evans em va parlar d'això a la meva tenda. Però, com ja he dit, els pobles diferents tenen diferents costums. Amb els suïssos, jo dormia a la mateixa tenda de Lambert, des que vam sortir de Katmandú. Amb els anglesos, jo tenia una; tenda separada; una tenda suïssa, l'única que hi havia a l'expedició britànica. Jo he estat sempre només a la meva tenda, excepte en el campament novè. Els anglesos solien dormir dos a cada tenda. Ara bé, pel que fa a l'alimentació, no hi havia cap diferència. Tots menjàvem el mateix, i en totes les conferències importants participàvem el coronel Hunt, Hillary, Evans i jo. Durant una d'elles, celebrada al campament vuitè, Boudillon i Evans van dir: «Si teniu sort i bon temps, pot costar-vos quatre o cinc hores arribar al Cim Sud.» Evans va declarar que la ruta era tan difícil que, fins i tot en el cas que tinguéssim la sort d'arribar a l'esmentat Cim, ell pregaria a Déu perquè la quesessim fora de perill. M'han dit que Hillary ha escrit que vaig tenir dificultats per respirar durant la. ascensió, quan estávem a prop del cim, i que va treure blocs de gel del tub del meu equip d'oxigen. Això m'ha sorprès, ja que mai vaig trobar dificultats per respirar en aquella etapa. Per descomptat, Hillary va realitzar comprovacions rutinàries de l'equip d'oxigen, mentre estàvem pujant. Però no em vaig preocupar de si era o no necessari fer-ho. Pel que fa a respirar, no crec que ningú, excepte un superhome o un super ser. pugui viure per sobre dels 8.400 metres sense l'ajuda d'oxigen. La muntanya mai podrà coronar sense l'auxili d'aquest gas.


La Vanguardia 08-07-1953


L'atac nord-americà de Doolittle contra el Japó va canviar el corrent de la Segona Guerra Mundial

Fa 80 anys: el Doolittle Raid va marcar el dia que sabíem que podríem guanyar la Segona Guerra Mundial. Com a patriòtic nord-americà, durant...